Ensimmäinen maalle muutto

[sc_embed_player fileurl=”https://meltti.fi/wp-content/uploads/2023/03/Piccolina-128.mp3″] (( mm tätä singleä tuli pikkupoikana kuunneltua uudestaan ja uudestaan Piccolina YouTube))

Eastend

1960-luvulla asuimme Espoon Itäpäässä,Tomtekullevegenillä. Nimi ei espoolaisia miellyttänyt vaan se muutettiin Himmelitieksi. Espoon keskuksen ruotsinkielinen nimihän oli Bemböle Topeliuksen satujen mukaan se olisi ollut hölmölä. ((https://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6lm%C3%B6l%C3%A4 luettu 11.3.2023 kysy.fi sivuilla aikaisemmin Bemböle käännettiin Hölmöläksi ja että nimeä käytti Topelius. Mene ja tiedä. Minusta Espoon keskuksen nimeksi sopisi hyvin Bemböle)) Espoolaiset eivät ole halunneet ottaa riskiä vaan ovat jättänet nimen kääntämättä ja se on nykyisin sivummalla varsinaisesta keskuksesta. Tonttukukkulalle eli Tontunmäkeen vihreät Espoonauton bussit ajoivat Tapiolan, silloin hienon ja palkitun puutarhakaupungin kautta. Nyky Espoo näyttäytyy minun silmissäni miljonäärislummilta, missä talot on sikinsokin pienillä tonteilla korkeiden kerrostalojen ja erilaisten kaupallisten palveluiden katveessa. Mutta varakkaat haluavat olla kaltaistensa joukossa. Suomen kymmenen varakkaimman asuinalueen listalla Espoosta löytyy kuusi aluetta, joista Westend on ykkösenä. (( https://youtu.be/NS2w4b8KJk4 Ville Mäkipellon video:
Missä ja miten asuvat Suomen rikkaat? Enemmistö Suomen rikkaimmista ihmisistä asuu Uudellamaalla, erityisesti Helsingissä ja Espoossa. Näissä kaupungeissa on lisäksi kalleimmat asuntojen hinnat. Eri kaupunginosia voisi tarkastella ja järjestellä eri kriteerien valossa. Tällä videolla tarkastellaan Tilastokeskuksen viimeisimmän julkisen tilaston (v. 2020) perusteella, postinumeroittain kotitalouksien käytettävissä olevia rahatuloja ja niiden mediaaneja. Katsotaan siis, millä Suomen asuinalueilla on keskimäärin Suomen suurituloisimmat asukkaat. Luvassa 10 Suomen rikkainta asuinaluetta!
1. Westend, Espoo, 02160. 82 811 € )) 60-luvulla Niittykummun Itäpää, Eastend oli lähinnä maaseutua, jossa sarkapelloilla heinät kuivuivat seipäillä. Vanhempieni aravatalo oli puoliksi hartiapankilla rakennettu, jossa vanhempani ahersivat viikonloppuisin ja iltaisin. Kuusanvaija oli myös osaavana mukana ja me pojat saimme oikoa nauloja uudestaan käytettäväksi. Isä oli hommannut Moskvitchien kuljetuslaatikoita. Nämä idän ihmeet oli pakattu puulaatikoihin, missä Mosset pääsivät kokemaan vauhdin hurmaa junanvaunujen kyydissä. Laatikoista saadut laudat ja pyöreät naulat käytettiin tarkasti ja ekologisesi uudelleen omakotitalon rakentamisen apu- ja tukilautoina. Niistä tehtiin mm työkaluvaja. ((1960 Mossen malli oli 407)) Arkkitehdin piirtämä talo oli huopa kattoinen,matala yksikerroksinen teekirjaimen mallinen.Alkuvuosina asumus lämmitettiin koksilla, mutta isä kyllästyi pannun sammumisiin ja likaiseen koksin mättämiseen varastoon ja sieltä pannuun. Siirryttiin helppoon ja vaivattomaan öljyyn. Kesäisin kunnostettiin puutarhaa se oli mallikkaassa kunnossa vanhempieni hoidossa. Ajaessani talon ohi vuosikymmeniä myöhemmin näky oli aika karsea. Isän istuttama orapihlaja-aita oli leikkaamatta ja paikka näytti aavemaiselta se oli kaukana Espoolaisesta idyllistä. Vanhempani myivät talon seitsemänkymmentä luvun alussa. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin sain erikoisen puhelun. Mieshenkilö Pohjanmaalta kertoi vaimonsa olevan heikossa kunnossa ja tästä syystä hän oli ennakkoon kasaamassa asiakirjoja perunkirjoitusta varten. Hän kysyi olisiko meillä kauppakirjaa Itäpään kiinteistöstä. Hänen vaimonsa oli aiemmin ollut naimisissa ja omistanut osan entisestä talostamme. Paperia olisi tarvittu koska kiinteistölle ei ollut haettu lainhuutoa. Isällä oli laajat arkistot, mutta vanhan kauppakirjan löytäminen oli mahdoton tehtävä. Ihmetystä herättää viranomaisten rooli. Miten on mahdollista omistaa kiinteistö ilman lainhuutoa. En huomannut pyytää soittajan yhteystietoja ja  näin juttu jäi minulle ikuiseksi arvoitukseksi.

…sinun kaduillas koulutien

Olin käynyt ensimmäisen luokan kansakoulua Puniksessa eli Punavuoren kansakoulussa, joka virallisesti oli Snellmannin kansakoulu. Muistan ensimmäiseltä luokaltani kaksi henkilöä, opettajani Eine Raekankallion ja salaisen ihastukseni Ulla Hautajärven. Toisen luokan käynnistyttyä Olarin kansakoulussa vaihtui ihastus Mari Kallioon. Marin suosiosta oli kova kilpa ja hän omasta asemastaan tietoisena vähät välitti meistä suosion kalastajista. Marin pikkuveli Perttu kuului kaveripiiriini. Pertun pikkuveljestä tuli aikanaan iso stara, hän on Ile Kallio Hurriganesin kitaristi ja ammattimuusikko. Kun me kylän muut pojat pelasimme persistä (( ”Persepallo oli meidän peli, jossa maassa istuen koitettiin väistää polttajan heittämää palloa. Jaloilla sai potkaista, mutta istuen. Pallon osuessa kehoon joutui polttajaksi.” https://urbaanisanakirja.com/word/persis/ lasten kirjoittama teksti urbaanisanakirjassa. Peli on paljon vanhempi kuin -90 luvulta ellei kirjoittaja sitten tarkoita 1890-lukua, jolloin kirjoittajan täytyy olla historioitsija.)) Ile harjoitteli kitarallaan yhdessä toisen tulevan staran Sami Hurmerinnan kanssa.

[popup_trigger id=”1148″ tag=”Ile”][/popup_trigger]

Ile Kallio vauhdissa

Samin isoveli Lassi oli varsinainen hulivili, kun poikien vanhemmat olivat ulkomailla lainasi Lassi isänsä autoa, joka oli Volvo P1800(S) eli Simon Templerin käyttämä ajopeli.((https://www.wheels.fi/sir-roger-mooren-1967-volvo-p1800-pyhimys/ luettu 11.3.2023)) Noin viisitoista vuotiaan Lassin laina-auto oli punainen vähän niinkuin meidän kateellisten naamat hänen morjestaessaan meitä avonaisesta ikkunasta kaasutellessaan kohti Tarvon tietä.

Tonttukummussa paras kaverini oli Ismo Hietanen. Iski oli saanut uuden kellon. Syksyllä suunnistaessamme kohti koulua. Meillä ei ollut erityisen kiire Iski oli kääntänyt kellonsa viisareita kymmenen minuuttia taaksepäin. Varmistimme myöhästymisellemme alibin. Teimme kaikenlaista muutakin pientä. Iskin vanhemmat olivat kauppiaita, heillä oli pieni siirtomaatavara liike  Lönrotinkatu 43 tienoilla. Kävimme siellä joskus kuolaamassa valtavaa irtosuklaa könttiä.Siitä murrettiin asiakkaalle palanen ja maksu tapahtui painon mukaan. Meidän maistiaiset olivat suklaamurusia. Iskin vanhemmat olivat aina hyväntuulisia ja ystävällisiä, oikein kauppiaan perikuvia. Kaveripiiriini kuuluivat myös muutaman vuoden vanhemmat Markku Törö, Pylly ja Esa Illoinen,Ilvo. Heidän ystäväpiirinsä oli laajempi kuin omani ja he myös vanhempina järjestivät railakkaampia bileitä mitä itse olisin saattanut kuvitella. Jaoimme Iskin kanssa postia kesäisin ja Jouluna.  Iski Niittykummun postin alueella minä Matinkylän. Minun piirini oli laaja, sen alueella asui paljon keskiluokkaisia mm lääkäreitä joille jouluna tuli jos jonkinlaista lahjusta, kalentereita ja muuta krääsää. Ilvo asui jakolenkkini alueella. Hän oli tilannut jonkun ulkolaisen autolehden ja odotti sitä kuin kuuta nousevaa. Esa muisti aina kysyä joko lehteni on tullut, olihan se mutta olin unohtanut sen lajittelu lokerikkoon odottamaan sopivaa jako ajankohtaa. Lapsuuden kaverit eivät unohdu, vaikka en heitä sen koommin ole tavannut.
Pääsin oppikouluun Helsingin yhteislyseoon. Aurelius Augustinuksen oppi elämän ennalta määräytymisestä  ((lisää predestinaatiosta ))on yrittänyt tehdä minusta fatalistia, mutta vielä suurempi voima on sen estänyt;skeptisyys. Pälsin tivoli tai Hylli joksi sitä nykyisin kutsutaan oli alun perin maalaisten koulu, siis opinahjo jonka käyneet pääsivät suoraan mm maa- ja metsätieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan.Minä pääsin suoraan maanviljelyskouluun, josta tuonnempana lisää. Aarne Pälsi oli koulun pitkäaikainen rehtori 1924-1961. Minun aikana rehtorina oli maa ja metsätieteiden tohtori Alfred Brandt.((Tietoa Hyllistä ))

Predestinaation torjuntaa

Helsingissä toimi Pakanakilta niminen uskonnottomien yhdistys. Minä ja muutama muu oppilaskuntamme jäsen kävimme killan Kirjantalolla järjestämissä tilaisuuksissa. Ehkä näiden tilaisuuksien innostamana järjestimme koulullamme Hyllissä performanssin, jota edelsi omalla uskontotunnillani sattunut ”välikohtaus”. Osallistuin uskonnon opetukseen, vaikka en kuulunut kirkkoon. Olin varsin hyvä aineessa. Opettaja oli päättänyt kutsua Ylioppilaslähetyksen (nyk.OPKO) edustajia luokkaamme todistamaan ja julistamaan omaa uskoaan. Rehtori Brandt  kunnioitti myös läsnäolollaan tuntia. Varsin kiivaasti väittelin näiden uskovaisten kanssa, niinpä tunnin loputtua rehtori taputti minua olalle ja sanoi ”Niin Meltti sinä nuori radikaali, kyllä sinä rauhoitut, kunhan ikää karttuu”. Uskonnon opettajani ei rauhoittunut hän laski uskonnon numeroani joulutodistuksessa kahdella numerolla. Joulun jälkeen marssin rehtorin toimistoon ja ilmoitin, että kevätlukukaudella en enää osallistu uskonnon tunnille. Lisäksi koska aamunavaukset ovat uskonnollisia virsineen ja rukouksineen en myöskään osallistu niihin. Sain rinnalleni muutaman kirkkoon kuulumaton. Alkuun istuimme luokissamme toisten oppilaiden siirtyessä juhlasaliin, mutta se herätti kateutta ja pahennusta, joten rehtori määräsi meidät juhlasalin ovensuuhun. Virttä veisatessa me osallistuimme myös veisuuseen, korkealta ja kovaa. Kun olimme käytävänpuolella, ääni kaikui tehokkaasti ja meidät passitettiin takaisin luokkiimme odottamaan tunnin alkua. Uskonnon opettaja yritti taivutella minua takaisin uskonnonopetukseen, ”kyllä se numero taas kevättodistukseen korjaantuu”. En ollut lahjottavissa.

Läksyt  jäi vähän taaemmas minun kiihkossani.Olin varsin surkea oppilas. Ruotsinkielestä opin: Tre små troll lekte med en boll och bollen var av guld de heter Trip Trap Trull. Saksasta: Morgen, morgen, nur nicht heute, sagen immer faule Leute. Kemiasta: ensin vesi sitten happo ettei tule käteen rakko
Uskonnosta: Timoteus oli apostoli. Edes se ei saanut minua uskomaan kohtaloon.

Matti kävi samaa koulua. Hän oli kattanut minulle pöydän valmiiksi niin oppilaskunta- kuin näytelmäkerho riennoissa.


Näyttelijä

 

Elettiinpä ennenkin,

Vaikk’ ojan takan’ oltiin,

Ojapuita poltettiin

Ja ojast’ oltta juotiin

Käydessäni Olarin kansakoulua innostuin teatterista. Äitini kuskasi minua Helsinkiin radioteatterin esityksiin ja harjoituksiin. Niistä en muista muuta kuin Vanhan Radiotalon Kasarmintorin laidalla ja Pienellä Roobertinkadulla olleen studion.
Olin saanut päähäni, että minun on ohjattava Seitsemän veljeksen kohtaus, missä lukkari opettaa veljeksiä lukemaan. Isäni kirjoitti sen aikaisella kirjoituskoneella ja kalkeeripaperia käyttäen vuorosanat meille pihan pojista kootuille veljeksille. Lukuharjoituksia pidimme ruokasalin pöydän ympärillä. Vain minä olin innostunut, esitystä ei koskaan pidetty.Seitsemän veljestä näytelmä sai kantaesityksensä 1898. Siitä on tehty teattereihin vähintään 136 ensi-iltaa. Kalle Holmberg ohjasi Turun Kaupunginteatteriin 1972 legendaksi nousseen esityksen Seitsemästä veljeksestä. Kymmenen vuotta aikaisemmin yritti eräs nuorimies aloitella teatteriuraansa. Ehkä minun ohjaukseni oli aikaansa edellä eikä siksi koskaan päässyt parrasvaloihin.
Kansakoulun opettajani Tuomikangas harjoitti minua runonlausunnassa, jotta saattaisin osallistua Espoon koulujen välisiin runonlausunta kilpailuun. Esitin hienon Lauri Pohjanpään runon Syksy.Siinä ”kaksi vanhaa vanhaa varista nuokkuu aidalla.”Sain jopa palkinnon Eino Leinon Helkavirsiä runokokoelman.[sc_embed_player fileurl="https://meltti.fi/wp-content/uploads/2023/03/Ajopuut-Syksy-Kaksi-vanhaa-vanhaa-varista-128.mp3"] ((Lauri Pohjanpää /Ajopuut Syksy Kaksi vanhaa varista  YouTube))

Näytelmäkerho esitti aina jonkun valmistelemansa esityksen joulujuhlassa. Muistan sen missä esitin itse matematiikanopettajaa. Yritin karrikoida omaa opettajaani maisteri Salomaata. Suurimmalla osalla opettajista oli lempinimi, Salomaalla se oli Silli. Hän oli paitsi hyvä opettaja, myös persoona.Hän oli pukeutunut pukuun jonka housun lahkeet olivat yhtä leveät alhaalta ylös ja prässit olivat suorat. Asua täydensivät paksut silmälasit ja lyhyet vesikammatut hiukset. Sillin tullessa luokkaan, nousivat kaikki tietysti seisomaan. Salomaa käveli opettajanpöydän viereen läimäyttäen päiväkirjan pöydälle kovaäänisesti, kaivoi taskukellonsa ja laittoi sen päiväkirjan viereen. Hän saattoi aloittaa päivän kannanotolla: ”Kouluhallituksesta on jälleen tullut uusia ohjeita. Niissä väitetään, että voitto ei ole voitto vaan myyntipalkkio. Mutta kun minä sanon teille, että voitto on voitto, niin se on silloin sitä”.

Kuvan laadusta huolimatta TMe vauhdissa.
Puurojuhlaan kuului tietysti puuro. Keitimme sitä niin paljon, että saatoimme viedä loput puurosta lähellä olevaan alkoholistien yömajaan ”Liekkihotelliin” tai ”Lepakkoluolaan” miksi sitä myös kutsuttiin. Sama tila muuttui myöhemmin Radiocityksi.

”Ihmiset voivat sanoa, että en osaa laulaa, mutta kukaan ei voi väittää, etten olisi laulanut.” ((Florence Foster Jenkinsin sanotaan lausuneen. Hän järjesti lauluiltoja, jossa nousukkaat amerikkalaiset kävivät ihastelemassa ja taputtamassa. Tutustukaa jutun lopussa youtube videoon, jos uskallatte))

Olin itse vielä keskikoulussa kun näyttelijän urani jatkui Ylioppilasteatterissa. Houkuttelijana tähän ryhmään toimi Seija Soininen joka oli myös teiniaktivisti. Tarkkaa vuotta en muista, mutta luulisin sen olleen 1969. Joka tapauksessa Arja Saijonmaa ((laulaja,näyttelijä,ohjaaja jne.)) ohjasi kabareen johonkin Kulttuuritalolla olleeseen juhlaan.  Hänen tärkein neuvonsa esittämiseen oli: ”muistakaa intensiteetti”. Ohje pätee vieläkin kaikkeen ilmaisuun. Esitimme lauluja mm United Fruit ja Lautanen Guatemalan verta.[sc_embed_player fileurl="https://meltti.fi/wp-content/uploads/musiikki/Lautanen-Guatemalan-Verta.mp3"]  (( Lautanen Guatemalan verta Tässä Ari Piispa lausuu sanat ”ateria piispalle…” YouTube)) Pukeutumiseni oli silloinkin varsin raflaavaa. Päällystakkina käytin, ilmeisesti isäni vanhaa poplaria ja vyölläni roikkui vanha tuluskukkaro ja flanellipaidan päällä oli isoisäni liivit. Asua täydensivät nahkasaappaat. Esityksen jälkeen Aarne Saarinen ((SKP:n puheenjohtaja)) tuli luokseni tuimana: ”Ei kai sinulla ole tuossa pussissa huumeita?”

Teatteriura ei loppunut tähän, vaan seuraavana oli vuorossa television valloitus. Iiris-Lilja Lassila ja Tuija -Maija Niskanen ohjasivat Televisioteatteriin näytelmän Olen unessa useasti. Se kertoi kouludemokratiasta ja nuorena olemisesta. Minä esitin itseäni eli teinikunnan puheenjohtajaa. Muistan kuinka rehtoria esittänyt Matti Oravisto tuskastui amatööri suorituksiini ja myös näytti sen. Osa kuvauksista tehtiin Munkkivuoren yhteiskoululla, jossa meihin suhtauduttiin nuivasti. Koulun yhdellä käytävällä oli vitriinejä joissa oli esillä aseita, konepistooleja ja muita vastaavia. Tällaisessa ympäristössä yritimme tehdä teatterihistoriaa. Ei ehkä onnistuttu sillä ainakaan Yle arkisto ei uskalla näyttää suorituksiamme.((Olen unessa useasti: Eri rooleista vastasivat: Tiina Harpf, Pirjo Jääskeläinen, Titta Karakorpi, Eero Karhimo, Roni Halmetoja, Liisamaija Laaksonen, Ritva Laijoki, Iris-Lilja Lassila, Vesa Mäkelä, Timo Meltti,Kiti Neuvonen, Matti Oravisto, Paavo Pentikäinen, Ari Piispa,Irma Seikkula, Tarja-Tuulikki Tarsala ja Kristian Åberg. ))

Televisiota yritin valloittaa myös asiaohjelmien saralla. Nuorille suunnattu Kalikka oli Satu Hassin ((Vihreä poliitikko,kansanedustaja,meppi,ministeri yms.)) ja minun juontama asiaohjelma. Minulle on jäänyt mielikuva Kalikan teosta, että jouduimme aika paljon tekemään sisältöä itse. Olimme kuitenkin koululaisia ja amatöörejä, joten ohjelmanteko kävi raskaaksi eikä ohjelmaa lähetettykään kovin montaa jaksoa. Satu kirjottaa omissa muistelmissaan seuraavasti:

”Television keskusteluohjelmiin haluttiin usein radikaali nuori. Harva se viikko Teiniliittoon soitettiin ja pyydettiin ehdottamaan jotakuta keskusteluohjelmaan. Usein se, joka sattui vastaamaan puhelimeen, ehdotti itseään. Niin minäkin tein. Tv-esiintymisen palkkiot olivat mukava lisä pieneen palkkaan. Osuuteni Harjukadun asunnon vuokrasta oli noin kolmannes nettopalkastani, ja yhdestä tv-esiintymisestä jäi käteen ainakin puolen kuun vuokra.

Alkusyksystä Kalikka-nimisen uuden nuorten ohjelman toimittaja etsi juontajia, tyttöä ja poikaa. Meikäläinen toimittaja kyseli juontajaehdokkaita Teiniliiton liepeillä pyöriviltä meikäläisiltä. Hänelle ehdotettiin helsinkiläistä teiniaktiivia Timoa ja minua. Kun tapasimme, toimittaja selitti haluavansa käyttää kaikkein moderneimpia vaikuttamisen keinoja, kuten sitä että tietyn mittaiseksi ilmoitettu ohjelma olikin muutaman sekunnin lyhyempi. Hän lupasi myös panna meidät ”Mikko Niskasen oppiin”. Koskaan ei käynyt ilmi mitä hän tällä tarkoitti. Ohjelmia piti olla kerran kuussa, osa nauhoitettuja, osa suoraa lähetystä studiosta.

Ensimmäisen ohjelman aiheeksi toimittaja oli valinnut mainonnan. Teimme tietenkin ohjelman, jossa arvosteltiin kaupallista mainontaa. Muistikuvani on, että käsikirjoituksen teimme pääasiassa Timo ja minä. Toisen ohjelman aiheeksi ehdotin kouludemokratiaa, Teiniliiton syksyn pääteemaa. Käsikirjoitin ohjelman käytännössä yksin. Timo ja minä teimme haastatteluja usealla paikkakunnalla. Yksi haastateltavista oli oman kouluni rehtori.

Kellonlyömänä, jona kouludemokratiaohjelman filmit piti leikata, toimittajaa ei kuulunut. Olimme Timon kanssa Yleisradion filmileikkaamossa, leikkaaja laitteineen oli valmiina. Tiesin, että toista leikkausaikaa ei saataisi ennen lähetystä. Aikamme odotettuamme aloin antaa ohjeita leikkaajalle, tuo pätkä ensin, tuosta poikki, seuraavaksi tuo. Kun olimme täydessä vauhdissa, toimittaja saapui paikkalle, mutta ei krapulaltaan pystynyt kuin lojumaan sohvalla Vita Novaa siemaillen.

Kun kouludemokratiaohjelma oli lähetetty, totesin että tätä ei voi jatkaa, me kaksi nuorta teemme pienellä palkkiolla kuukausipalkkaisen toimittajan työn. Kerroin toimittajalle, että lopetan. Ohjelmasarja päättyi siihen. Mutta seuraavana vuonna toimittaja soitti riemuissaan ja kertoi, että Yleisradion sisäinen arviointielin oli todennut kouludemokratiaohjelmamme vuoden parhaaksi koulua käsitelleeksi tv-ohjelmaksi. Minua nauratti kun kuulin, että erityisesti filmin leikkauksia oli kiitetty.” ((Satu Hassi Mannerheim-solki ja punalippu Siltala 2018))
Ei tullut minusta näyttelijää. [print-me]

Laululintu

[popup_trigger id=”1255″ tag=””][/popup_trigger]

 

 

Timoteus Jumalaa pelkäävä

Hautausmaalle missä kuolleet odottavat on lyhyt matka ((Bo Carpelan Kesän varjot Otava 2005))

[sc_embed_player fileurl=”https://meltti.fi/wp-content/uploads/2023/04/Georg-Malmsten-Greta-Pitkanen-Mikkihiiri-Merihadassa-1936-🎵🎵-128.mp3″ autoplay=”true”] ((Georg Malmstén & Greta Pitkänen ~ Mikkihiiri Merihädässä 1936 YouTube ))

Minun matkani alkoi vanhempieni innostuksesta, luultavasti toukokuussa 1952. Kaisaniemessä mitattiin +14,1 c°. Olympialaiset olivat lähestymässä ja varmaankin koko Suomi ja Helsinki olivat sekaisin. Meltin perhekin meni sekaisin, sillä tammikuun 24 päivänä 1953 syntyi, 5300g painanut poika. [sc_embed_player fileurl=”https://meltti.fi/wp-content/uploads/musiikki/Fredmanin-epistola-23-1.mp3″] ((Fredmanin epistola 23  YouTube )) Syntymä taisi aiheuttaa melkoisen järjestyksen sillä sinä vuonna, Josef Stalin kuoli, Kekkonen oli usean eri hallituksen pääministeri ja Koskenkorva oli pakko lanseerata Alkon valikoimiin. Saman yhtiön lakimies Ensio Hiitonen julkaisee kirjan, Vääryyttä oikeuden valekaavussa. ((Urho Kekkonen suositteli kirjaa oikeustieteellisen tiedekunnan kurssikirjaksi hänen 70 -vuotis haastattelussaan. Lakimies numero 6 /1970 ja käsittelen sitä kirjani kolmannessa osassa.))

Ensimmäinen asia mitä olisin halunnut kysyä vanhemmiltani. Miksi annoitte minulle nimen Timo Antero?  Antero on ymmärrettävä, sillä se on myös isäni toinen nimi. Mutta Timo, Timoteus Jumalaa pelkäävä on jumalattomassa perheessä joko huonoa huumoria tai sitten toivottu ennustus. Veikkaan jälkimmäistä, koska sen verran olen herraa pelännyt, että olen pysytellyt hänestä  kaukana.

Vuodesta 1899 on Timo nimen saanut 59503 henkilöä ja Antero nimen 188962. Ortodoksikirkossa Timoteuksen muistopäivä on 22.1 roomalaiskatolisessa kirkossa 24.1 minun syntymäpäiväni.

Kantanimi Andreas, Antero miehekäs vanhin tieto nimestä Suomessa on vuodelta 1303. Väinö Meltin kahdella veljellä toisena nimenä oli Antero. Eino s.1903 ja Eero s.1905. Isäni oli Eero Antero s. 1925 minun poikani Tarmo Antero s.1972 lisäksi veljeni tyttärenpoika on Antero Leo s.2014.
Vanhempani olivat syntyneet 1925. Isä Eero Helsingissä ja äiti Helvi Kuusankoskella.

Isäni ja äitini lapsuusaika oli varsin erilaista. Helvillä se oli tehdaspaikkakunnalla työläisen lapsena vietettyä varsin tasaista, mutta niukkaa eloa.

Isä asui viisi-kuusi vuotiaana Valkeakoskella ja kävi koulunsa Kotkassa, missä hänen isänsä oli Kotkan työväenopiston johtajana. Oppikoulu jäi kesken isän jouduttua rintamalle 1943. Sodasta palattuaan opinnot saatettiin päätökseen ja isäni valmistui oikeustieteiden kanditaatiksi.


 

Sulon ja Annan tarina

Äitini vanhemmat olivat Anna Lyyli os. Ikonen(s.1901 k.1989) ja Sulo Arvid Salonen(s.1897 k.1973).
Sulo muutti Kuusankoskelle 1920-luvulla Sysmästä. Kirkonkirjojen mukaan vuoden 1925 alkupuolella, samoihin aikoihin, kun edellisvuonna vihitty Karjalan Kivennavalta,Riihisyrjän kylästä kotoisin oleva vaimonsa Anna. Hänen vanhempansa olivat räätäli Kalle Ikonen ja Maria Ikonen os Naulapää.
Sulo Malakianpoika oli hiljainen hämäläinen.Hänestä kerrotaan juttua, jossa polkupyörällä kulkien hän olisi sota-aikana hakenut  elävän sianporsaan kotipuolestaan Sysmästä. Matkaa pyöräretkelle kertyy 100 km suuntaansa. Pyörä oli varmaankin sama jolla hän polki Kuusalle töihin. Sen tarakkaan oli valmiiksi kiedottu sopivan mittainen naru, jolla saattoi mainiosti kiinnittää vaikka palkkapäivän tuliaisen, paperirullan.

[iheu_ultimate_oxi id=”7″]

Äidilläni oli nuorempi sisko Aili. Kuusaanmumi ja Kuusanvaija, joiksi heitä kutsuimme erotukseksi Helsingin mumista ja Helsingin vaijasta, olivat Kymiosakeyhtiön palveluksessa, siis paperitehtaan työläisiä. Helvin syntyessä he asuivat Kymijoen rannalla Keltissä ja myöhemmin Rantakulmantiellä yhtiön vuokra-asunnossa. Silloin lähes kaikki Kymiosakeyhtiön työntekijät asuivat tehtaan asunnoissa.

Kuusankoskella oli kolme paperitehdasta Kymiyhtiö, Kuusankoski yhtiö ja Voikkaan tehtaat.Snellman kirjoitti syyskuussa 1866:”Metsän hakkaaja on   raakalainen, huoleton ja kurja, maanviljelijä on sivistynyt ihminen. Paha vain, ettei maanviljelyksemme jaksa ruokkia työmiehiään koko vuotta. Sentähden olisi onnellista, jos saataisiin keksityksi kotiteollisuus, joka voisi torjua työmiehen kurjuutta hyvinä vuosina ja kerjuuta huonoina. Metsäntuotteiden vienti ei sitä tee.” ((Suomen kansan aikakirjat Einar W. Juva osa 8 Otava 1951 s.150))

Vain kuusivuotta myöhemmin 1872 Snellmanin parjaamat raakalaiset perustivat Kymijoen varteen metsiä hyödyntävän paperitehtaan. Tuhannet maakuntien loiset, itselliset ja muut suuntasivat kohti Kyminjokea.Paperitehdas tarjosi ruokaa koko vuodeksi.Vuonna 1904 nämä kolme tehdasta yhdistyivät Kymin Osakeyhtiöksi. Kymijoen paperitehdaslystiä kesti lähes 150 vuotta. Tänään se on muisto vain. ((https://www.apu.fi/artikkelit/kymenlaakson-paperiteollisuuden-vuoristorata-loiston-vuosia-seurasi-rysahdys-nyt-suunnitellaan-uutta-paperikonetta luettu 1.3.2023))

Kuusanvaija työskenteli pakkausosastolla josta kuva.
”Kuivattu ja arkitettu selluloosa paalattiin konesalin prässillä 200kg paaleiksi. Pakkaustyö tehtiin neljän miehen ryhmässä, jossa kääremies teki varsinaisilla pakkauslinjalla työskenteleville kahvi- ja ruokatauot. Selluloosan pakkaustyö oli rasittavaa liukuhihnatyötä.

Ammatit Äänekosken tehtailla olivat hyvin pitkälle niitä samoja, joita löytyi lähes kaikista sen aikaisista suomalaisista puunjalostusteollisuuslaitoksista. Ammattien nimikkeet olivat muovautuneet aikojen kuluessa melkeinpä vakioiksi.

Tyypillisinä ammatteina Äänekosken tehtailla ovat esimerkiksi: apukeittäjä, apulämmittäjä, apuvalkaisija, asentaja, cmc-mies, etikkamies, etumies, haihduttaja, hakkimo-mies, hioja, hitsaaja, hollanteri-mies, huoltomies, höyläri, jauhaja, kaappimies, kalkkikiven nostaja, kartonkimies, keittäjä, kemikaalimies, jne.”

Äänekosken vuosi palkkatasoa  1968
mk euroiksi muutettu
Vuorineuvos 103100mk 154722€
Koneenhoitaja 11400mk 17100€
Pakkaaja 7798mk 11702€

Pakkaajan palkka on n 30% pienempi kuin koneenhoitajan. ((http://www.arkistot.info/pukkimakea/ammatteja.php luettu 26.2.2023))
Paperityöntekijän keskimääräinen vuosipalkka 1925 11640 mk nykyeuroiksi muutettuna 3589 euroa. ((Palkkatilasto €muunnos TMe))

”Keväällä 1912 suoritettiin Kymiyhtiön toimesta väestönlasku Kymin tehtaalla, Kuusankoskella ja Voikkaalla ja samalla selvitettiin asunto-oloja. Näissä kolmessa tehdaskylässä asui jo tuolloin melkein 10 000 asukasta. Asumisahtaus ei ollut aivan niin suuri kuin eräissä maamme suurissa kaupungeissa, mutta joka tapauksessa tilasto osoitti selvästi asumistason kehnouden. Lähes puolet asunnoista käsitti vain yhden huoneen, jossa asui keskimäärin melkein neljä ihmistä. …Ensimmäisen maailmansodan aikana rakennettiinkin lukuisia keittiön ja huoneen käsittäviä työläisasuntoja. Niissä huoneiden sijoitus oli sikäli erikoinen, että keittiö oli alakerrassa ja kamari yläkerrassa. Täten yövuorosta palaava sai nukkua yläkerran huoneessa rauhassa lapsilauman hälinältä.” ((Kymin Osakeyhtiö 1872-1972 Veikko Talvi Frenckellin Kirjapaino Oy 1972))

Sodan jälkeisessä asuntopulassa Kymiyhtiö ryhtyi jälleen asuntotuottajaksi. 1940-luku oli tyyppitalotuotannon luvattua aikaa. Valmiita ratkaisuja olisi ollut mutta Kuusankoskelle kuitenkin suunniteltiin oma talotyyppinsä, jonka suunnittelivat Bertel Liljequist ja hänen yhtiökumppanikseen tullut Arne Helander.Tähteen Sudeettiin rakennettu omakotialue valmistui 1945-46. Kymiyhtiö luovutti myös tontteja rakennettaviksi mm. Kymenrannan Markankylästä, jonne kasvoi laaja ja viihtyisä omakotialue ((Kymin Osakeyhtiö 1872-1972 Veikko Talvi Frenckellin Kirjapaino Oy 1972)).  Myös Sulo ja Anna rakensivat Markankylään Mikkolantielle omakotitalon. Se oli samanlainen, kun suurin osa kylän taloista. Siinä oli kuisti, kellari ja yläkerta, sekä tietysti asuinkerros; kaksi huonetta ja keittiö. Yläkerrassa oli myös kaksi huonetta. Alakerran huoneet lämmitettiin tarvittaessa pönttöuuneilla. Keittiössä ja yläkerran toisessa huoneessa oli puuliesi.  Vesi meni, mutta käyttövesi kannettiin omasta kaivosta ja laskiämpäri tyhjennettiin pihan perällä olevaan tunkioon. Ulkohuussi oli talousrakennuksessa missä oli myös puuliiteri,työverstas ja sauna.

PuuCee runoutta

Huussin seinältä on mieleeni jäänyt kaksi käsin kirjoitettua runoa:

”Oli vaiva vatsassani paholaisen pakotus. Istuin täällä hetken aikaa tuli suuri helpotus.”
”Ken lienetkään jok istut tääl ja meinaat tarpees heittää, niin muista kans sä viime työks kannella reikä peittää.”

Kuusanvaija lämmitti saunaa pitkään ja hartaasti. Kun viimeinen pesällinen oli palanut kertalämmitteisessä ”pönttökiukaassa”, heitettiin häkälöylyt ja vasta sitten päästiin nauttimaan. Betoninen saunan lattia oli kylmä, kosteus tiivistyi saunan ikkunoihin ja talvella jäätyi jännittäviksi kuvioiksi. Lattialla astelemista helpottivat puurallit. Vaijan pyyhe oli karkeaa pellavaa ja lapsen iholle se tuntui kauhealta. Saunasta tultuamme, olo ja tunnelma oli raukea, naama punoitti ja hiki puski iholle. Tarjolla oli mumin leipomaa pullaa ja mehua. Vaija joi, muutaman päivän ilmankorkkia lämpimässä ollutta pilsneriä. Radiossa soi Annikki Tähti tai Lasse Liemola. [sc_embed_player fileurl=”https://meltti.fi/wp-content/uploads/musiikki/Lasse-Liemola-Diivaillen-128.mp3″] ((Lasse Liemola Diivaillen 1957  YouTube))

Kuusaalla oli myös yleinen sauna, jossa muistan käyneeni. Sen lämmityksessä käytettiin tehtaan höyryä. Saunan yhteydessä oli myös pesutupa ja Kymijoen rannassa mattolaituri.
”Rakennus oli oikeastaan höyryvoimaosasto. – Katos paperikoneet tarvii höyryä. Sellutehdaskin tarvi höyryä, kun sellua kuumennettiin ja keitettiin. Tehtaansaunaankin käytettiin höyryä. Kinnaksentien (Kinnastie?) toisella laidalla kulki pitkä putki Kymintehtaan saunaan. Kiukaat ja kaikki osastot lämmitettiin höyryllä. Tehtaan kattilahuoneessa tehtiin korkeapainehöyryä.” ((http://minkuusas.blogspot.com luettu28.2.2023 ))

Jalkojen luomuhoitoa

Mikkolantie oli pöllyävä hiekkatie kuten kaikki muutkin kylän tiet. Tielle ajettiin pölyn sitomiseksi lipeää, joka jäi kuoppiin, kunnes jonkin ajan kuluttua imeytyi tiehen. Oli juhla hetki mennä paljain jaloin läpsyttelemään lämpimältä tuntuviin lipeä lammikoihin. Meillä ei saappaat tai kengät kuluneet, paljain jaloin juostiin koko kesä. Jalat saivat muutenkin luomuhoitoa, sillä kahlasimme Sillanojan uomassa, jossa iilimadot tarrautuivat jalkoihin, josta niitä sitten nypittiin pois. Sillanojan vesi oli kirkasta mutta ruskeaa. Se ilmeisesti sai alkunsa suosta. Oja kulki silloisen Markankylän sivuitse ja meille lapsille se päättyi Kyöperiläntiehen. Tieltä näkyi Voikkaan tehtaat ja kunnioitusta herättävä Kymijoki. Nykyinen näkymä on ankea, koko tien ja joen väli on pöheikköä ilman maisemaa.

Kuusankosken isovanhempani olivat vaatimattomia, työteliäitä ja aina positiivisia. Posteljooni ajoi pyörällään laatikolta laatikolle, jo kaukaa näki, että mies ei ollut tolkuissaan ja tullessaan meidän laatikon kohdalle hän kaatui pyörineen ja posti levisi pitkin tietä. Mumi ja vaija ohjasivat vaivihkaa postimiehen sisälle. Vajia alkoi lajitella postia järjestykseen ja mumi keitti vahvaa kahvia. Muistan, kuinka huoli oli miehen työpaikasta suuri ja hänet haluttiin pikaisesti työkuntoon. Vaija jakoi loput postista.

Lausujamasteri

Mumi harrasti runonlausuntaa hän osasi ulkoa Eino Leinon runoja, joita hän ääneen popotti tehdessään askareitaan. Kuulen vieläkin hänen intonaationsa. Minulla ei ole mitään käsitystä esittikö hän jossain opettelemiaan runoja. Äitini lempi runo oli Leinon Hymylevä Apollo. Veljeni Matin syntymävuodesta alkaen on tätä runoa lausuttu aina uudenvuoden aattona radiossa ja usein hiljenyimme sitä kuuntelemaan. Saattoi olla, että mumi lausui tätä runoa mutta minulle on jäänyt mieleen toinen Eino Leinon runo; Oterma ja Katerma Helkavirsiä kokoelmasta.

Rantakulmalla oli elokuvateatteri Kino Sampo, samannimisiä teattereita oli ympäri Suomea. Teatteri oli 300 paikkainen ja sen omisti G.E. Petso. ((Adams filmi Oy Elokuvamiehen kalenterista 1959 )) Vapaa-ajallaan kuusaan vaija toimi teatterissa vahtimestarina ja äitini oli myös auttamassa suosituimpien elokuvien lipun myynnissä. Kino Sammon toiminta hiljeni vähitellen kuusikymmentä luvulla ja teatterirakennuksen tuhosi lopulta tulipalo. (( ”…Yhtä helppo oli kuvitella tilanne elokuvateatteri Kino Sammon tulipalon roihutessa. Isän kotimökki oli palopaikalta kivenheiton päässä, joten meidän mummi katsoi tilaisuutensa tulleen. Hän pakkasi koriin evästarvikkeet, asetteli päähänsä pitsisen lierihattunsa ja tunkeutui väkijoukon läpi eturiviin kutsumaan poikaansa: ”Penttiii, tuletko ottamaan kahvia tai mehua?” Sammutustöitä johtava poika ei osoittanut vähääkään kiitollisuutta vaan karjaisi: ”Ala nyt mennä!” Hienotunteisuus ei kuulunut Pentti Niemisen ykkösosaamisalueeseen, pikemminkin kuusaalaistyylinen ronskius tuttujen kesken. Sympatiani ovat tässä kohtaa mummin puolella.” Pentti Nieminen oli Kuusankoskelainen palomies ja palopäällikkö.http://minkuusas.blogspot.com/2015/02/pentti-nieminen-tulta-pain.html luettu28.2.2023 ))

Mumin lempipuuhaa oli mattojen kutominen. Hänen kutomia mattoja on meillä vieläkin käytössä. Vaijan harrastus oli metsien raivaus. Hän lainasi läheisestä Mykrän maalaistalosta hevosta, jolla Kymin Osakeyhtiön lähistön metsistä kaadetut rangat saatiin kotiin. Luvan kanssa ja yhtiön kannustamana, sillä vaija hoiti metsää kuin omaansa. Markankylän läheisyydessä riitti vaijalla raivattavaa. Suomessa Kymin Osakeyhtiöllä oli 240 000 hehtaaria metsää vuonna 1972, tosin ne olivat hajallaan 166 kunnan alueella. Vuonna 1935 metsää oli peräti 400 000 hehtaaria. ((Kymin Osakeyhtiö 1872-1972 Veikko Talvi Frenckellin Kirjapaino Oy 1972))

 

Kuva kansakoulunuorison liikuntakasvatus liitto r.y.

Hiihtolomat vietimme yleensä aina Kuusankoskella. Mumi ja vaija olivat innokkaita ulkoiluihmisiä. Marjastusta, sienestystä ja kävelylenkkejä Nauhan majalle. Talvisin hiihdettiin samaiselle majalle tai Iitin puolella olevaan Uraan. Kesäisin olimme osan kesästä Kuusankoskella. Toisen puolen lomailimme Helsingin mumin ja vaijan kesäpaikassa Pyhtään Hevossaaressa.

Kesälomat

Porvoo tuli tutuksi, sillä joka kesä huristelimme pikku Mossella maalle, sen ohi. Helsinkiin palasimme vasta syksyllä. Mossen kyyti silloisilla sorateillä oli keinuvaa ja kuoppaista. Kerran kesässä sai isäni tai Vaija paikata auton puhjennutta rengasta. Yleensä pysähdyttiin syömään joko Porvoossa tai Loviisassa.
Eräät tunnelmat saavat ihoni kananlihalle. Syksyinen, yleensä sateinen paluu Helsinkiin oli yksi näistä. Raitiovaunujen kolina, kaupungin hajut ja tuoksut. Kavereiden epäilevät katseet kun he eivät tahtoneet ymmärtää meitä, niin voimakkaasti Kymenlaakson murre oli tarttunut puheeseemme.

Hevossaaren hienosta tunnelmasta sai nauttia koko suku. Porukkaa oli aina paljon ja juhlia oli ainakin Juhannuksena ja rapukekkerit syksymmällä . Kalastettiin, purjehdittiin ja leikittiin naapurin, Hautalan lasten kanssa. Rakennettiin sammalmajaa ja räjäytettiin Vaijan kätköistä löytyneitä dynamiittinalleja. Opeteltiin ajamaan miestenpyörällä tangon välistä, kun ei yletetty satulasta polkemaan. Uitiin omassa rannassa tai mentiin saaren toiselle puolelle missä oli hienot hiekkarannat.
Purjevene oli naapurin Ollin Vikla ja sillä kierrettiin saarta, mikäli ei retkeilty omalla Runssala puuveneellä Kotkaan, Munapirttiin tai Siltakylänjoen uomaa ylöspäin. Yllättävän pitkiäkin retkiä neliheppaisen Terhin vauhdissa pystyttiin tekemään.Retkille oli syytä ottaa mukaan työkalupussi, jossa oli pieni messinkinen tappi mukana. Pyhtään saariston vedet ovat tunnetusti karikkoiset. Terhi nosti kierrokset maksimiin mikäli sillä karautti kiville ja potkurista katkesi tuo messinkinen tappi. Vieläkin ihmettelen miten osasin korjata sen ensimmäisellä kerralla Siltakylänjoen suulla. Äyspään selällä tuuli aina, niin lapsesta ainakin tuntui, mutta se ei merenkävijöitä haitannut pikemminkin päin vastoin. Tämä aava aukesi vaahtopäineen Hevossaaren eteläpäässä jatkuen avomerenä ilman suojaavia saaria. Pohjoispäässä oli kauppa. Auto jätettiin Lökören rantaan sieltä jatkettiin matkaa veneellä kohti kesäpaikkaa Hevossaaren Lonsanpohjaa, useinmiten soutaen.

[oxi_addons id=”31″]

[print-me]

Kiitos

Lapsille, lasten lapsille, uteliaille ja tiedonhaluisille

Elämälle kiitos, sain siltä paljon.

Se sydämen antoi, joka ilosta takoo,

kun kasvavan huomaan ihmisten taidon,

kun pahasta irti näen hyvän ja aidon,

kun silmies syvää kirkkautta katson.
[sc_embed_player fileurl=”https://meltti.fi/wp-content/uploads/2023/03/Elamalle-kiitos-128.mp3″ autoplay=”true”]

 

Kiitos eläkkeellä olevalle opettajalle ja sukututkijalle Hannu Piriselle opastuksesta Kansallisarkiston ja sukututkimuksen salaisuuksiin.

Kiitos edesmenneille Hellä Meltille ja Aarne Meltille, jotka ymmärsivät tallentaa suvun historiaa.

Upea Kansallisarkisto ansaitsee kiitoksen.
Kiitettävä on kai myös Valtiollista poliisia ja muita pikkutarkkoja järjestelmän ylläpitäjiä.

Kirjan ensimmäinen osa alkaa siitä mihin kolmas päättyy. On pakko vähän selittää. Aluksi oli tarkoitus kirjottaa vain pienesti jo siksikin, että en totisesti ole mikään kirjottaja. Oman elämän käänteet, oli kuitenkin mielestäni hyvä saada paperille lapsille ja lastenlapsille luettavaksi. Kun sitten Kansallisarkistossa pääsin tutustumaan sukuni edesottamuksiin, joita tunsin aikaisemmin vain pintapuolisesti, oli minun aivan pakko laajentaa näkökulmaa. Samalla sain uutta syvyyttä myös omaan tarinaani. Kirjani ei ole tutkimus, eikä kaunokirjallinen teos. Mielestäni se on kokoelma sukuni historiaa ja minun kannanottoni Suomen tunkkaiseen historian tulkintaan.
Kirjan saattaminen painokuntoon on osoittautunut minulle työlääksi, mutta koska tekstiä on kuitenkin syntynyt varsin paljon. Haluan sen tuoda, itseoppineena nettimaakarina, kaikkien luettavaksi.

Tästä alkaa Sikamainen juttu

Tavallinen Timo taapertaja joutuu maailmanhistorian pyörteisiin. Koska tarinamme alkaa hänestä lainaamme Jaroslav Hasekin kulkukoirakauppias Svejkin tarinaa, sillä siinä on samaa henkeä kuin Timon tarinassa.

Suuri aika tarvitsee suuria ihmisiä. On olemassa sankareita, väärinymmärrettyjä ja vaatimattomia, joilla ei ole Napoleonin mainetta ja historiaa. Tutkielma heidän luonteestaan saattaisi varjoon jopa Makedonian Aleksanterin maineen. Voitte nyt kohdata Prahan kaduilla nukkavierun miehen, joka ei itse tiedä, mitä hän oikeastaan merkitsee uuden suuren ajan historiassa. Hän kulkee vaatimattomana tietään, hän ei häiritse ketään eivätkä häntä liioin häiritse haastattelua pyytävät lehtimiehet. Jos kysyisitte hänen nimeään, hän vastaisi teille yksinkertaisesti ja ujosti: ”Nimeni on Svejk …” (( Marja Helin ja Tuure Lehén  Kunnon sotamies Švejkin seikkailut maailmansodassa Kansankulttuuri Oy 1959. ))

Svejkistä ei tiedä onko hän hullu vai onko maailma, jossa hän elää hullu. Yksinkertaiset ihmiset löytävät selviytymiskeinot eikä heille tarvitse pystyttää patsaita. Heidän historiansa ei aloita sotia, mutta he joutuvat aina kantamaan sotien seuraukset.

Olisin halunnut esittää vanhemmilleni ja iso vanhemmilleni kysymyksiä. Nuorena ei osaa eikä ymmärrä kysyä. Nyt olen joutunut eräissä asioissa käyttämään toisen käden tietoja ja joutunut myös huomaamaan, että tarvitaan paitsi faktoja myös ymmärrystä ajasta.

Jorma Westlund ((Jorma Westlund demareiden taustapiru. Mm. Ulf Sundqvistin ja Paavo Lipposen erityisavustaja. )) soitti syksyllä 2015:”Oletko sinä se Timo Meltti…”. Meitä Melttejä on kaksikymmentäkaksi, Timo Melttejä ei tietääkseni ole muita. Jormalle oli helppo vastata. Tämänkin soiton syy selviää, jos maltat lukea näitä tarinoita. Toivottavasti selviää myös se, minkälainen Timo Meltti minä olen.